Ciekawe publikacje

Wizualizacja w nauczaniu - infografiki w szkole

Kompetencje nauczyciela i ucznia, których potrzeby edukacyjne zmieniają się dynamiczne (zgodnie z rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych), możliwe są do realizacji w cyfrowej przestrzeni edukacyjnej wspomagających proces edukacji szkolnej.
Wśród kompetencji najczęściej wyliczanych wymienia się  posługiwanie technologami informacyjno-komunikacyjnymi jako kompetencje dodatkowe, równie ważne  - inteligencja wizualna czy kompetencje wizualne. Tak, jak nieodzowne jest opanowanie umiejętności czytania i pisania, tak samo ważne jest posiadanie kwalifikacji pozwalających na sprawne operowanie obrazem w obszarze poprawnego odbioru, odczytywania znaczeń, znajomości stosowanych konwencji, jak i posługiwania się narzędziami do samodzielnego tworzenia przekazów wizualnych[1].



 

Współcześnie, zawsze obecne bodźce i sygnały wizualne w świecie człowieka zostały spotęgowane przez media elektroniczne. Multimedia czy inaczej nowe media zmieniają sposób komunikacji społecznej w wirtualnym i realnym świecie (Riesland, 2005).




Komunikacja ostatnich lat zmieniła swoje oblicze. Uczniowie wprawdzie przyzwyczajeni do  różnorodności informacji - często gubią się w obszarze cyfrowych światów,  treści i wartości. Do jakiego stopnia zmieni się sposób wypowiedzi, pogłębią się różnice miedzy pokoleniami,  nie wiemy. Bez odpowiednich umiejętności nie będzie to łatwe - czy  uczniowie oddalą się od nauczyciela? Coraz częściej stykamy się z tworzeniem wspólnej przestrzeni edukacyjnej rodziców, szkoły, biblioteki. Kiedy, gdzie i jak go wykorzystać -  w dowolnym miejscu i czasie możemy stworzyć prostą platformę edukacyjną dająca komunikacji i wizualizacji treści, działań, projektów. Daje nam ona możliwość prezentacji w sieci i kontaktu z innymi grupami  tematycznymi,  środowiskiem bliskim i odległym.
Warto wykorzystać w pracy dydaktycznej nowe i znane od lat formy przekazu wizualnego:
• Plakat multimedialny i biuletyn elektroniczny projektu tematycznego (w tym e-lerningowego), ważnych wydarzeń edukacyjnych i akcji edukacyjnych przedstawionych w ciekawej formie graficznej (Smore, Infogr.am, Wordle, SnackTools – prezentacje tematów, elektroniczne publikacje, banery)
• Prezentacja grupy pozalekcyjnej (klub/koło medialne, literackie, turystyczne, dziennikarskie, fotograficzne / filmowe i inne) stworzona grupa na platformie( ClassDojo, Edmodo) krótkie etiudy  i prezentacje filmowe, filmy instruktażowe, reportaże multimedialne (Picasa, Movizu, Everynote oraz inne aplikacje mobline)
• Wykorzystanie narzędzi instalowalnych oraz Web 2.0 do współtworzenia w sieci, publikacji i udostępniania na blogu/stronie własnych pomysłów, ciekawych produkcji i prac Wśród nich m.in. komiksy, nowe wymiary prezentacji, sieciowe albumy z komentarzami, multimedialne wydawnictwa elektroniczne/biuletyny (Toondoo, PowToon, Issuu, Flipsnack, Calameo)
• Wsparcie dla szkoleń on-line materiały wprowadzające w temat: infografiki, multimedialne linie czasu i plakaty, filmy instruktażowe (Piktochart, Infogr.am, Dipity, Glogster, Screencastomatic, Sreener itp)
Coraz częściej możemy spotkać klasyczne formy komunikacji w nowej rzeczywistości, z wykorzystaniem nowych narzędzi. Słowa przybierają formę prezentacji wizualnej, przypominając inicjały pierwszych ksiąg pisanych ręcznie czy starodruków. Dotąd rozdzielane od siebie słowo i obraz nakładają się na siebie w elektronicznych mediach.



Istotne są wszelkie formy wizualizacji, zarówno przechodzenie słowa w obraz, kiedy słowo jako przekaz staje się przede wszystkim przekaźnikiem (ważny jest jego kształt i lokalizacja) także jego forma poprzez mieszanie się słowa z obrazem w przedstawieniach multimodalnych[2]. (komplementarnych wizualizacjach).

[1]Dylak S.,  Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka, s.4 Poznań, 2012
[2] Opis multimodalny obejmuje zarówno wyrażenia typowo językowe (wyrazy) wraz z ich kategoryzacją semantyczno-syntaktyczna i niewerbalne wraz z ich podziałem na ikoniczne, deiktyczne i inne.