Infografiki



Narzędzia pomocne w realizacji projektu na infografikę.

Umiejętność analizy i rozumienia różnorodnych źródeł informacji i wiedzy stanowi podstawowe umiejętności w uczeniu się z wykorzystaniem różnych mediów. Kreatywne ich wykorzystanie w pracy dydaktycznej należy do jednej z podstawowych umiejętności współczesnych nauczycieli. 
Najbardziej popularne infografiki wskazują zawartości różnych treści, w tym także edukacyjnych. W ostatnich latach są elementem popularnych serwisów zawierających różne informacje od danych statystycznych przydatnych w edukacji, źródła historyczne
w formie baz danych, usystematyzowanych opracowań czy tez hipertekstów.




Kilka  informacji o przydatności infografiki w edukacji

Do infografiki możemy zaliczyć wszelkie ilustracje, które coś objaśniają, o czymś informują i coś ukazują poza estetyką samą w sobie. Przy pracy nad infografiką niezbędna jest współpraca, szczególnie przy opracowaniu scenariusza oraz zebraniu danych do infografiki. Efektywna współpraca w pracy nad wybranym tematem owocuje wyjątkową trafnością i jakością graficzną oraz merytoryczną  tworzonych infografik.

Doznania wzrokowe stają się w edukacji coraz istotniejsze, głównie z powodu tendencji do poszukiwania nowych obrazów, nowych do świadczeń wizualnych, nowych obiektów, na które można patrzeć. Zmieniające się technologie, metody pracy z uczniem i formy realizacji zadań, powodują  zmiany zainteresowań, obszarów wiedzy, nowej pedagogiki. Jednym z faktów potwierdzających tę tendencję edukacyjną jest zjawisko W świecie powszechnej obecności mediów w każdej sferze życia, w tym także w szkole, zarówno uczeń jak i nauczyciel muszą nabyć nowe umiejętności, nowe kompetencje, aby się do zmieniających się warunków efektywnie przystosować.

O infografice:
  połączenie słowa i obrazu
  prosta, klarowna i powszechnie zrozumiała
  graficznie objaśnia dane, informacje, wiedzę
  może być projektem minimalnym lub interaktywnym i rozbudowanym

Zalety infografiki:

  zwalnia użytkownika z czasochłonnego analizowania treści
  ułatwia uchwycenie kontekstu i idei niemal natychmiastowo
  uatrakcyjnia przekaz treści - prezentuje dane tak, by odbiorca się nie nudził
  pozwala usystematyzować i podzielić tekst, by stał się łatwiejszy w odbiorze
  pomaga odbiorcy szybko odnaleźć wzrokiem interesującą informację ,gdyż wyróżnia się na tle słów i tekstu
Decydując się na stworzenie własnej infografiki lub udziału w publikowanym projekcie określamy jego zasadnicze wartości, gdyż taka forma daje nam czytelny przekaz:
   Uczniowie mogą włączyć się do jej tworzenia poprzez poszukiwania materiałów i prace na d  projektem.
   Możliwa prezentacja infografiki na targach edukacyjnych lub innych akcjach promujących szkołę i nasze działania. 
   Infografika dotrze do wyselekcjonowanej, grupy odbiorców czyli uczniów i nauczycieli.
   Infografika zostanie opublikowana na platformie edukacyjnej/blogu zwiększając możliwości i zakres dotarcia do ucznia, rodzica i całej społeczności szkolnej.

Infografika trafi na stronę internetową szkoły oraz za pomocą stron społecznościowych działających przy szkole, bezpośrednio do osób zainteresowanych tą tematyką.

Web 2.0 i tworzenie sieci społecznościowych w Internecie, opartych w dużej mierze na interakcjach wizualnych użytkowników dotyczy już większości w tym także najmłodszych. Mądre, uzasadnione i skuteczne wykorzystanie możliwości infografiki może obejmować nie wykorzystywane obszary  nowej formuły przekazu i utrwalania wiedzy – niezastąpione w dobie wykorzystywania urządzeń mobilnych we współczesnej szkole.