Narzędzia pomocne w realizacji projektu na
infografikę.
Umiejętność analizy i rozumienia różnorodnych
źródeł informacji i wiedzy stanowi podstawowe umiejętności w uczeniu się z
wykorzystaniem różnych mediów. Kreatywne ich wykorzystanie w pracy dydaktycznej
należy do jednej z podstawowych umiejętności współczesnych nauczycieli.
Najbardziej popularne infografiki wskazują zawartości różnych treści, w tym także edukacyjnych. W ostatnich latach są elementem popularnych serwisów zawierających różne
informacje od danych statystycznych przydatnych w edukacji, źródła historyczne
w formie baz danych, usystematyzowanych opracowań czy tez hipertekstów.
w formie baz danych, usystematyzowanych opracowań czy tez hipertekstów.
Kilka
informacji o przydatności infografiki w edukacji
Do infografiki możemy zaliczyć wszelkie
ilustracje, które coś objaśniają, o czymś informują i coś ukazują poza estetyką
samą w sobie. Przy pracy nad infografiką niezbędna jest współpraca, szczególnie
przy opracowaniu scenariusza oraz zebraniu danych do infografiki. Efektywna
współpraca w pracy nad wybranym tematem owocuje wyjątkową trafnością i jakością
graficzną oraz merytoryczną tworzonych
infografik.
Doznania wzrokowe stają się w edukacji coraz
istotniejsze, głównie z powodu tendencji do poszukiwania nowych obrazów, nowych
do świadczeń wizualnych, nowych obiektów, na które można patrzeć. Zmieniające
się technologie, metody pracy z uczniem i formy realizacji zadań, powodują zmiany zainteresowań, obszarów wiedzy, nowej
pedagogiki. Jednym z faktów potwierdzających tę tendencję edukacyjną jest
zjawisko W świecie powszechnej obecności mediów w każdej sferze życia, w tym
także w szkole, zarówno uczeń jak i nauczyciel muszą nabyć nowe umiejętności,
nowe kompetencje, aby się do zmieniających się warunków efektywnie
przystosować.
O infografice:
• połączenie
słowa i obrazu• prosta, klarowna i powszechnie zrozumiała
• graficznie objaśnia dane, informacje, wiedzę
• może być projektem minimalnym lub interaktywnym i rozbudowanym
Zalety infografiki:
• zwalnia
użytkownika z czasochłonnego analizowania treści
• ułatwia uchwycenie kontekstu i idei niemal natychmiastowo
• uatrakcyjnia
przekaz treści - prezentuje dane tak, by odbiorca się nie nudził
• pozwala
usystematyzować i podzielić tekst, by stał się łatwiejszy w odbiorze
• pomaga
odbiorcy szybko odnaleźć wzrokiem interesującą informację ,gdyż wyróżnia się na
tle słów i tekstu
Decydując się na stworzenie własnej infografiki
lub udziału w publikowanym projekcie określamy jego zasadnicze wartości, gdyż taka forma daje nam czytelny przekaz:
• Uczniowie
mogą włączyć się do jej tworzenia poprzez poszukiwania materiałów i prace na
d projektem.
• Możliwa
prezentacja infografiki na targach edukacyjnych lub innych akcjach promujących
szkołę i nasze działania.
• Infografika
dotrze do wyselekcjonowanej, grupy odbiorców czyli uczniów i nauczycieli.
• Infografika
zostanie opublikowana na platformie edukacyjnej/blogu zwiększając możliwości i
zakres dotarcia do ucznia, rodzica i całej społeczności szkolnej.
Infografika trafi na stronę internetową szkoły oraz za pomocą stron społecznościowych działających przy szkole, bezpośrednio do osób zainteresowanych tą tematyką.
Web 2.0 i tworzenie sieci społecznościowych w Internecie, opartych w dużej mierze na interakcjach wizualnych użytkowników dotyczy już większości w tym także najmłodszych. Mądre, uzasadnione i skuteczne wykorzystanie możliwości infografiki może obejmować nie wykorzystywane obszary nowej formuły przekazu i utrwalania wiedzy – niezastąpione w dobie wykorzystywania urządzeń mobilnych we współczesnej szkole.